Samen leren op je eigen niveau






Individueel én in groepsverband

Leren is een proces waarbij je anderen nodig hebt. Op De Nieuwe Draai ontwikkelt ieder kind zich op zijn eigen tempo. Er is naast het verplichte aanbod (denk aan basisvaardigheden als technisch lezen en rekenen) veel ruimte voor aanbod op eigen interesse. We werken per trimester met een overkoepelend thema en per week (of twee weken) met vakspecifieke thema’s. Denk hierbij aan ‘verhoudingen’ bij rekenen/wiskunde. Kinderen leren met behulp van deze thema’s samen, maar op hun eigen niveau en tempo.

Persoonlijk Kindontwikkelplan

Op De Nieuwe Draai werken kinderen vanuit leer- en ontwikkelingslijnen. Alle doelstellingen die een kind in het basisonderwijs moet halen, komen hierin ruimschoots aan bod.

Voor ieder kind maken we een vertaling op maat in de vorm van een kindontwikkelplan. Dit betekent dat wij per vakgebied aangeven hoe het kind de doelstelling gaat halen. We maken hierbij verschil in leertijd, leermiddelen en leertempo. Het ene kind leert het liefst keertafels digitaal, het andere kind met behulp van een beweegspel. Dat kan op De Nieuwe Draai. Onze werkwijze houdt in dat een kind dat rekenen lastig vindt, een passend aanbod krijgt. Hetzelfde geldt voor het kind dat juist behoefte heeft aan meer uitdaging. Er is geen klassikaal aanbod voor het ‘gemiddelde kind’ en er zijn geen speciale ‘hulpgroepjes’. Omdat we ons leeraanbod passend maken voor ieder kind, zijn deze simpelweg overbodig.

Dag- en weekplanning

In het kindontwikkelplan leggen we ook vast hoe we de doelen meten. Deze toetsen we gepersonaliseerd. Dit doen we door het afnemen van toetsen en observaties, maar ook door gesprekken te voeren met uw kind en u. Zo brengen we persoonlijke groei in beeld en vergelijken we kinderen vooral met zichzelf. Het kindontwikkelplan wordt vertaald naar een week- en dagplanning. Zodat uw kind precies weet waar hij of zij iedere dag gaat werken om de leerdoelen te halen.