Individueel én in groepsverband
Leren is een proces waarbij je anderen nodig hebt. Op De
Nieuwe Draai ontwikkelt ieder kind zich op zijn eigen tempo. Er is naast het
verplichte aanbod (denk aan basisvaardigheden als technisch lezen en rekenen)
veel ruimte voor aanbod op eigen interesse. We werken per trimester met een overkoepelend thema en per week (of twee weken) met vakspecifieke thema’s. Denk
hierbij aan ‘verhoudingen’ bij rekenen/wiskunde. Kinderen leren met behulp van
deze thema’s samen, maar op hun eigen niveau en tempo.
Persoonlijk Kindontwikkelplan
Op De Nieuwe Draai werken kinderen vanuit leer- en
ontwikkelingslijnen. Alle doelstellingen die een kind in het basisonderwijs
moet halen, komen hierin ruimschoots aan bod.
Voor ieder kind maken we een vertaling op maat in de vorm
van een kindontwikkelplan. Dit betekent dat wij per vakgebied aangeven hoe het
kind de doelstelling gaat halen. We maken hierbij verschil in leertijd,
leermiddelen en leertempo. Het ene kind leert het liefst keertafels digitaal,
het andere kind met behulp van een beweegspel. Dat kan op De Nieuwe Draai. Onze
werkwijze houdt in dat een kind dat rekenen lastig vindt, een passend aanbod
krijgt. Hetzelfde geldt voor het kind dat juist behoefte heeft aan meer
uitdaging. Er is geen klassikaal aanbod voor het ‘gemiddelde kind’ en er zijn
geen speciale ‘hulpgroepjes’. Omdat we ons leeraanbod passend maken voor ieder
kind, zijn deze simpelweg overbodig.
Dag- en weekplanning
In het kindontwikkelplan leggen we ook vast hoe we de doelen
meten. Deze toetsen we gepersonaliseerd. Dit doen we door het afnemen van
toetsen en observaties, maar ook door gesprekken te voeren met uw kind en u. Zo
brengen we persoonlijke groei in beeld en vergelijken we kinderen vooral met
zichzelf. Het kindontwikkelplan wordt vertaald naar een week- en dagplanning.
Zodat uw kind precies weet waar hij of zij iedere dag gaat werken om de
leerdoelen te halen.